Raden Adjeng Kartini (1879 - 1904)

Short name Raden Adjeng Kartini
VIAF
First name Raden Adjeng
Maiden name
Married name
Alternative name Raden Ajoe Kartini
Date of birth 1879
Date of death 1904
Flourishing -
Sex Female
Place of birth Indonesia
Place of death Indonesia
Lived in Indonesia , Netherlands
Place of residence notes
Related to Nellie van Kol , Rosa Manuela Abendanon - Mandri
Bibliography - Soeroto, Sitisoemandari, Kartini Pionierster van de Indonesische Onafhankelijkheid en Vrouwenemancipatie, 1986, Jakarta (vertaald uit het Indonesisch en bewerkt door Cora Vreede-de Stuers). Franeker, Wever, 1986. (info Daisy Thé; student VRSTudies, nov. 2006). - Marie van Zeggelen, Kartini. Amsterdam, 1949. - Elisabeth Keesing, Hoe ruim een kooi ook is. Leven en lot van Kartini en haar werk. Amsterdam, 1996.
Provisional Notes Jepara, 21 april 1879 - Rembang, september 1904. Lived in Dutch East Indies. Javanese aristocrate and pioneer of women's rights. Father Raden Mas Sosroningrat was major of Jepara. Learned Dutch, which was exceptional for Javanese women at the time. Corresponded with Dutch friends, read Dutch books and journals. 21 april is currently a national holiday in Indonesia (Hari Kartini). Died in childbirth: died some days after giving birth to a son. -- Raden Adjeng Kartini, juister Raden Ajoe Kartini, (Jepara, 21 april 1879 - Rembang, september 1904), was een Javaanse aristocrate en voorvechtster van de rechten van de vrouw. Haar vader, Raden Mas Sosroningrat was de burgemeester van Jepara. Haar moeder was zijn eerste vrouw, maar niet de belangrijkste: in deze tijd was polygamie een normaal gebruik onder de aristocratie. Dit heeft invloed gehad op Kartini's denken erover. In Indonesie is tegenwoordig 21 april Hari Kartini een nationale feestdag. Tweetalig, fungeerde als bemiddelaarster. Correspondentie van Kartini met Rosa Abendanon en enkele andere Nederlandse vrienden werd gepubliceerd in een boek "Door Duisternis naar Licht" (Habis gelap terbitlah terang). Inspiratiebron voor de Indonesische vrouwenbeweging. Kartini verkondigde het standpunt dat geestelijke ontwikkeling een fundamenteel recht is, ook voor vrouwen. Zij had waardering voor de positieve kanten van de Europese cultuur, ook al had zij kritiek op het eigenzuchtige materialisme waardoor een groot deel van de koloniale heersersklasse werd gekenmerkt. Las De Gids, en De Hollandsche Lelie.
Parents
Children