*Mention in Art. in De Gids ARTICLE Netherlands

Title *Mention in Art. in De Gids
Is same as work *Mention in Art. in De Gids
Author Frederik Christiaan de Brieder
Reference
Place Netherlands
Date 1875
Quotation
Type ARTICLE
VIAF
Notes ['[p.219]\n"Dat uitglijden" doet me onwillekeurig denken aan jufvrouw\nKrüseman, die geen gladde straat behoefde om te vallen, maar het\ntooneel verkoos. Zal zij weer opstaan en op nieuw de glibberige\nplanken betreden? Indien jufvrouw Krüseman alleen een buitengewone\nvrouw ware, wat gaven betreft, zou ik het even vurig wenschen\nals wie ook onder haar verblinde vrienden, maar nu zij ook\nbuitengewoon is, wat overschatting van eigen kracht en doordraven\nop eigen ideeën aangaat, die gebleken zijn slecht te zijn, moet ik\nhet vreezen. De geruchten toch, die uit goede bron tot me doordringen,\nzijn niet van dien aard, dat zij ons een revanche van jufvrouw\nKrüseman op haar zelve beloven, maar zij bedreigen haar\nintegendeel met een tweeden en dan, zwaarderen val. Ziehier wat\nmen fluistert: Voor haar optreden in de Echtscheiding schreef zij:\n"Als ik val, ligt de schuld aan mijn stuk, ik schrijf een ander (zij\nschijnt het aan een lijntje te hebben!) en... \'t zal beter gaan."\nUit dat schrijven zou men derhalve moeten opmaken, dat zij alleen\nin stukken van eigen maaksel wil optreden, en als zij bij dat voornemen\nblijft, en... slaagt, zal de slechtste tooneelschrijfster, met\nwie men ooit kan hebben kennis gemaakt, plotseling in een voorbeeldige\nmoeten veranderd zijn, want uit de Echtscheiding bleek zulk een\nvolkomen gemis aan scenische kennis, aan notie van de eischen van\neen goed tooneelstuk, dat het wel een wonder zou mogen worden\ngenoemd, indien na zulk een eersteling een tweede goed ter wereld\nkwam. Het is ook nog niet zeker of jufvrouw Krüseman, haar opvatting\nvan eigen persoonlijkheid en autoriteit in aanmerking genomen,\nwel in staat zal zijn andere rollen van eenig belang te\nkreëeren naast de hoofdrol, die natuurlijk de hare dient te zijn.\nDie koncessie moet zij nochtans in de eerste plaats van zich zelve\nzien te verkrijgen, daar haar dramatische produkten anders niets\nmeer kunnen worden dan een monoloog van iemand, die altijd gelijk\nheeft. Zoo ook is de grootste fout van de Echtscheiding en van\n\n220 MAANDELIJKSCHE PRAATJES.\nhet Huwelijk in Indië ongetwijfeld deze geweest, dat aan de hoofdpersoon\ngeen tegenspraak, geen tegenwicht was gegeven.\n[…]\nOns tooneel heeft dus, als buiten die twee vermelde geruchten\nniets méér verwacht kan worden, naar mijn inzien van jufvrouw\nKrüseman al bitter weinig te verwachten. Mocht zij ze nog door haar\ndaden tegenspreken ! Eens heeft zij, blijkbaar niet zonder intentie,\naan de baboe- ex mailresse van den resident Stevens van Langendijk\nin den mond gelegd: "De waarheid is een vrouw en die vrouw\nheet MINA." Zij beginne met aan de waarheid een anderen naam\nte geven, zij het ook dien van "kritiek," niet van de kritiek in de\nenge beteekenis van "kritiek der pers," maar in den algemeenen zin\nvan "publieke opinie." Deze heeft haar veroordeeld in eerste instantie\nen de aktrice niet kunnen scheiden van de schrijfster, omdat\njufvrouw Krüseman-zelve dat onmogelijk had gemaakt door haar\noptreden in een rol, waarmee zij zich als het ware had verpersoonlijkt\nen die zij wellicht reeds honderd maal had gelezen. Wil zij nu\nvolstrekt voortgaan op den ingeslagen weg, alleen haar eigen werk\nvertolken, behalve een enkel drama van den man, dien zij zoozeer\nbewondert en bewonderend navolgt, dat haar individualiteit er van\n\nMAANDELIJKSCHE PRAATJES. 221\nlieverlede bij zal moeten verdwijnen, dan bevestigt zij eenvoudig\nwat eens haar talentvolle zuster mevrouw Czechi zeer oprecht bekend\nheeft: "TJne femme, qui flotte entre les 35 et.. . 1\'éternité, n\'apprendra\nplus rien," en zal de tooneelspeelster jufvrouw Krüseman met\nde tooneelschrijfster zijn ondergegaan, gelijk iedereen geruïneerd\nwordt, die zich slecht associeert. Ik weet wel dat haar dan nog\naltijd overblijft, of de sopraan terug te roepen, die de ooren der\nYankees moet hebben gestreeld, öf — minder schoon en klemmend\ndan Stuart Mill — het thema der emancipatie van de vrouw verder\nuit te werken, öf, eindelijk, polemiek te voeren met hen, die\nhaar niet in die mate vereeren als zij dat wenscht, maar men heeft\nrecht meer te eischen van iemand, die een pen voert gelijk zij.”\n\n(credits:De Digitale Gids, www.arik.nl (non-OCRed scans of original pages))']

No works found

In this reception
mentions person Wilhelmina J.P.R. Kruseman
Via received works

No persons found