*Mention in Art. in De Gids ARTICLE Netherlands

Title *Mention in Art. in De Gids
Is same as work *Mention in Art. in De Gids
Part of work
Author Unknown journalist (to be identified)
Reference
Place Netherlands
Date 1851
Quotation
Type ARTICLE
VIAF
Notes ['Journalist: -T\n\nIn art. on: Laatste tooneelen uit het leven van geloovigen en ongeloovigen\n\'Naar het Engelsch van Erskine Neale, vrij bewerkt\ndoor Elis. Joh. Hasébroek. Haarlem, A. C. Kruseman. 1850.\n\n[p.545]\n“Aan 13 sterfbedden worden wij door de schrijfster geleid, aan dat der\nvrouwelijke kampvechtster voor de waarheid, Charlotte Elisabeth; aan dat\nvan den geschiedschrijver, wijsgeer en ongeloovige, David Hume; van\nden vriend der wetenschap, Dr. James Hope; van de vrouw van genie,\nMevrouw de Stael; van de Christelijke dichteres, Mrs. Hemans; van den\nerkend ongeloovige, Thomas Paine; van de vriendin der godsdienst, Hanna\nMore;\n[…]\n\n[p.546]\nGelukkig\nis dit niet het geval, en de billijkheid gebiedt ons, ten slotte tegenover\ndie scherpe, het gevoel beledigende karakterschets van .Talleyrand, het liefelijke,\nheerlijke beeld van Hanna More te stellen. "Mrs. More was voorzeker\neen der schoonste voorbeelden van de heiligende kracht der gods\n\n548 BIBLIOGRAPHISCH ALBUM.\n"dienst. Van hare godsdienstige begrippen valt niets bijzonders te zeggen.\n"Zij was te vroom van hart om een godgeleerde van hoofd te zijn; zij\n"vatte de leerstukken der godsdienst te diep op, om die tot een voorwerp\n"van ijdelen twist of nieuwsgierige bespiegeling te maken. De godsdienstige\n"waarheden ons op het hart te drukken en ons te leeren, die met allenaauw-\n"gezetheid op het leven toe te passen; ziedaar, volgens haar denkbeeld, het\n"hoofddoel der openbaring. Zij nam aan, dat er buiten de grenzen dier\n"waarheden, welke de Schrift onmiddellijk als hoofdpunten van het christelijk\n"geloof opgeeft, bij opregte Christenen, verschil van gevoelen bestaan kan,\n"zonder dat zij daarom juist gezegd moeten worden, een verschillenden weg\n"te gaan. Zij wist, dat de inwendige godsdienst des gemoeds en een vast\n"geloof aan den geopenbaarden weg ter zaligheid eenig verschil in de toe-\n"passing toelaat, en zoover mogelijk strekte zij de grenzen der verdraagzaamheid,\nja zelfs hare vriendschap en genegenheden uit. Wat haar zelve\n"betrof, beschermd door het schild van haar eenvoudig en ootmoedig geloof,\n"trotseerde zij de stormen en tegenheden van het leven met de meeste kalmte\n"van geest en met eene vrome overgave van haar gansch bestaan, die haren\n"wandel even leerzaam maakte als hare schriften."\nOf men in deze schildering echter wel weer een voorbeeld van de heiligende\nkracht der godsdienst en niet veeleer eenen heerlijken aanleg, eene\nliefelijke natuur, een vroom gemoed moet herkennen, waardoor Hanna More\nin het oog van iedereen een allerbeminnelijkst wezen zijn moest, meenen\nwij met regt te mogen betwijfelen. "Qui prouve trop ne prouve rien." Dit\ngeldt evenzeer op het levensberigt en het sterfbed van de beide voorbeelden,\ndie wij aanhaalden, als van zoovele anderen, die ons in het boek\nvoorgehouden worden.”\n\n(credits:De Digitale Gids, www.arik.nl (non-OCRed scans of original pages))']

No works found

In this reception
mentions person Hannah More
Via received works

No persons found