Notes |
['* Print\nPublisher: Izaak Duim\nLocation: Amsterdam\nYear: 1745\n* Print\nPublisher: J. Helders & A. Mars\nLocation: Amsterdam\nYear: 1786\n\n\nNJong\nUit Te Winkel \'De ontwikkelingsgang der Nederlandsche letterkunde. Deel 3\'\n- intertekstualiteit met Madeleide de Scudéry \'Artamène ou le grand Cyrus\' (535): \'van dien roman heeft de dichteres ook de vrouwelijke hoofdpersoon van haar treurspel, Mandane, ontleend, ofschoon overigens hare personen geheelandere zijn, dan in den roman, en ook de geschiedenis niet dezelfde is\'. \n- Adaptatie van Rodugne (ook relevant met betrekking tot gender: 537): \'Wie dit treurspel met Corneille\'s „Rodogune" vergelijkt, waartoe gereede aanleiding is, omdat de verhouding van Rodogune tot de gebroeders Antiochus en Seleucus met die van Mandane tot Artemines en Xerxes zoo vele punten van overeenkomst vertoont, dat VAN MERKEN daaraan ongetwijfeldvoor hare voorstelling veel heeft ontleend, zal toch ook getroffen worden door het geheel verschillend karakter van beidestukken en zal moeielijk kunnen ontkennen, dat, moge Corneille met zijn stuk misschien sterker indruk hebben gemaakt,VAN MERKEN\'s blij eindend spel een veel behaaglijker indruk wekt, omdat zij alle gruwelijke wreedheid, die ons bij Corneille in dit stuk tegen de borst stuit, uit haar stuk heeft verbannenen vervangen door een wedstrijd in edelmoedigheid, waarvanzij trouwens in andere stukken van Corneille het voorbeeld heeft kunnen vinden\' \n\nOnstage database: aantal opvoeringen in Amsterdamse Schouwburg 7 tussen 1746-1769\nLink is to a print from 1786, part of \'Toneelpoezy\'. \n\nATM\n\nNJong \nInhoud\n- Vrouwen belangrijke rol in spelverloop\n- Een vrouw vertolkt de postitieve vrouwelijke deugden, een de negatieve\n- Emotioneel stuk (veel tranen)\n- Positief einde; iedereen uiteindelijk gelukkig\n- Grote nadruk op deugdzaamheid en edelmoedigheid']
|